Het gaat even niet zo lekker op school. Na 4 jaar groep Koolmees zit Thijs nu in groep Zwaan. Thijs is 8 en meervoudig beperkt. Met een algehele ontwikkelingsachterstand, waar hij zich nu ontwikkelt als een kind van 2, dyspraxie, autisme, ADHD, non verbaal en niet zindelijk, hebben we allemaal een flinke dobber aan Thijs. School, logeerhuis, zorgverleners thuis en wijzelf. Als je een klik met hem hebt en hem begrijpt, dan gaat hij voor je door het vuur. Heb je die klik niet, dan is alles NEE en zal je er alles aan moeten doen om iets gedaan te krijgen.
Het gedrag van Thijs
Als Thijs zich niet begrepen voelt of iets moet doen wat hij niet wil, dan laat hij ongewenst gedrag zien. Slaan, schoppen, kopstoten, knijpen en bijten. ‘Gelukkig’ heeft hij dyspraxie en is hij geen slangenmens, die even snel onder je vingers vandaan glipt. Maar met zijn 8 jaar en flink postuur is hij allejezus sterk. Als jij als volwassen persoon niet sterk in je schoenen staat, dan walst hij zo over je heen. Probeer dan maar eens een luier te verschonen bij hem. Je krijgt het gewoonweg niet voor elkaar als hij dit gedrag vertoont.
Thijs op school
Op dit moment hebben we thuis geen kind aan hem. Hij luistert goed en werkt goed mee. En hebben we bijna geen meltdowns of ‘ruzie’. Op school is dat wel anders nu. Sinds hij dit jaar in groep Zwaan zit, heeft hij moeite met de groepssamenstelling en heeft hij met 2 van de 3 juffen geen klik. Die juffen doen zo hard hun best om in een goed daglicht te komen bij Thijs, maar hij vertikt het om iets voor ze te doen. Hij gooit zijn eten en drinken op de grond en eet of drinkt dan ook niet, wil zijn bril niet op als zij het vragen en verschonen is ontzettend moeilijk. Eigenlijk niet te doen, want hij is alleen maar aan het slaan en schoppen. Het si zelfs een keer voorgekomen dat hij niet te verschonen was en dat hij daarom doorgelekt en nat mee naar huis werd gegeven. Het werd tijd voor een gesprek met school.

Een gesprek op school
Ik had al eerder dit jaar een gesprek met de gedragskundige op school. Zij wilde Thijs echt een kans geven in deze klas, omdat hij leerbaar is. Ze is al flink bezig geweest om met de juffen aan de slag te gaan om hem te begrijpen. Ondertussen is het half november en is er nog geen verbetering. Ik heb gepleit om Thijs terug te zetten naar groep Koolmees, maar dat gaat niet, omdat daar een geheel nieuwe samenstelling van kinderen is die echt veel kleiner en jonger zij dan hij. Die kinderen zullen dan juist het doelwit worden van Thijs en dat is iets wat je natuurlijk écht niet wil.
Afgelopen week hebben we een gesprek gehad met de gedragskundige en met het afdelingshoofd. Ik moet zeggen dat het afdelingshoofd een dame is, die het welzijn van de kinderen hoog bovenaan nummer 1 heeft staan. Heel fijn om mee te praten.
De aanpassingen in de klas
In het gesprek kwam naar voren dat Thijs het fijn vindt om, gedurende de dag, af en toe een moment te kunnen ontwikkelen. Dat kan zijn met een iPad op een bank of een kussen, zoals we thuis ook doen. In groep Zwaan was die mogelijkheid er niet echt, omdat er echt een leerstructuur is daar. Maar voor Thijs gaan ze nu een plekje creëren, waar hij de mogelijkheid krijgt om even in zijn eigen wereld weg te dromen. Ik denk persoonlijk dat dat al heel veel zal schelen in zijn gedrag, maar de tijd zal het uitwijzen. We hebben vervolggesprekken staan. Ik hou je op de hoogte!
Angela says:
Het is zo sneu en hoe goed de juffen het ook doen als hij zich niet veilig voelt dan wordt het alleen maar heftiger. Heel veel sterkte en hopelijk gaat deze aanpassing hem helpen om zich weer veilig te voelen en hij weer fijn kan functioneren op school.
Anne Mieke says:
Bedoel je ontwikkelen, een paar keer per dag? Of ontprikkelen. Ik kan me voorstellen dat dat laatste helpend is.